Anxietatea la început de an școlar

Începerea școlii poate provoca diverse dificultăți la copii. Anxietatea la început de an școlar este destul de întâlnită, deși nu este de dorit.

Anxietatea în sine nu este ea o problemă, anxietatea arată o problemă. Până să ne gândim ce arată anxietatea o să amintesc câteva despre modul cum anxietatea se poate manifesta.

Simptome ale anxietății:
  • La copiii mici apare agitația;
  • Somatizările: diverse pete pe piele, bubițe, alți copii pot voma sau pot avea probleme cu stomacul (dureri, indigestii);
  • Dificultăți de respirație, sufocare (unde se poate ajunge la atacul de panică);
  • Mâini transpirate;
  • Exprimarea greoaie, bâlbâiala, inversiuni de cuvinte.

Sigur că pot să fie și alte simptome și, pentru orice dificultate în acest sens, e recomandat să vă adresați unui specialist (psiholog clinician cu formare în psihoterapie).

Până să ajungeți, însă, la un specialist, mai jos aveți o tehnică folosită des chiar și de psihoterapeuți, dar e ușor de folosit atât cu părintele cât și cu un profesor.

Tehnica 5-4-3-2-1

Mai jos câteva informații despre această metodă.

Îl rugați pe copil:
  • 👀 numește 5 lucruri diferite pe care le vezi în jurul tău;
  • numește și atinge 4 lucruri diferite din jurul tău;
  • identifică 3 sunete diferite din jurul tău și numește-le;
  • numește 2 mirosuri diferite din jurul tău;
  • numește un gust pe care îl simți acum (sau să își imagineze ce gust ar dori să simtă dacă nu reușește să își dea seama ce gust simte acum).

Tehnica se poate relua la nevoie, dar încurajarea este să căutați un specialist pentru a ajunge la cauza anxietății.

Cum spuneam mai sus, anxietatea nu este problema în sine. Ea arată o problemă. Ce poate arăta apariția anxietății și, uneori, chiar apariția atacului de panică?
  • Un atașament de tip anxios.
  • Un conflict interior.
  • O slabă percepție despre sine.
  • Slabă dezvoltare a autonomiei (și dependență de părinți).
  • Dificultăți școlare (și/sau de învățare).
  • O percepție greșită de sine, nevoia de a se compara cu alții.
  • Simptome de perfecționism, nevoia de a impresiona.
  • O slabă pregătire pentru școală.
  • Dificultăți în familie (și prin plecarea la școală copilul se teme că se întâmplă ceva mai rău – pierderea controlului, sigur, fals creat).
  • O imagine negativă a școlii.
  • O experiență traumatică (mai nouă sau mai veche).

 

Acestea au fost doar câteva dintre cauze, dar o opinie de specialitate cu o evaluare la un profesionist vă pot aduce informații suplimentare.

O evaluare durează între 4 și 6 ședințe și poate aduce informații valoroase pe mai multe domenii.

Succes în noul an școlar și sper să nu fie nevoie să folosiți tehnica 5-4-3-2-1 niciodată!

Bonus: tehnica are efect și asupra adulților dar, și în cazul acestora, apelarea la un specialist este cea mai bună alegere!

Atacul de panică, anxietatea, tristețea la copii necesită evaluarea și intervenția unui psiholog clinician specializat în psihoterapie.

Câteva teste pentru evaluarea psihologică (în cazul copiilor):

MASC (copii și adolescenți); Info aici.

STAI (copii, adolescenți, adulți); Info aici.

ASEBA (copii și adolescenți); Info aici.

MPACI SAU MACI (pentru preadolescenți și adolescenți). Info aici și aici.

Agnes Remalia Dragomir

Pentru psihoterapie, evaluări și consultanță mă găsiți aici.

#psihoterapie #psihoconsultanta #agnesdragomir #rezilienta #reziliență  #dezvoltarepersonala #staredebine #mentalhealth #anxietate #exercitiiatacpanica #atacpanica