DEZVOLTAREA PERSONALĂ A COPILULUI PRIN EXERCIȚIUL METAFORĂ DE DEZVOLTARE CREATIVĂ
„PERIPEȚIILE CĂȚELUȘULUI” – Exercițiu Metaforă de Dezvoltare Creativă copii
Sub pretextul jocului împreună, părinții și copiii participă la un exercițiu metaforă de dezvoltare experiențială.
Scopul exercițiului metaforă de dezvoltare creativă este familiarizarea părinților cu o tehnică de evaluare psiho-emoțională a copilului și învățarea unei metode de dezvoltare a creativității.
Prin intermediul cățelușului (personaj – metaforă) care trece prin diverse stadii de dezvoltare, copilul implicat în joc întâlnește obstacole, caută soluții creative, își dezvoltă resursele, se adaptează, socializează, cunoaște un univers nou într-un mediu sigur.
Pătrunzând în universul magic al copiilor, îi cunoaștem mai bine, petrecem timp de calitate și contribuim la dezvoltarea resurselor lor creativ-adaptative.
OBIECTIVE:
- Cunoașterea stării emoționale a copilului;
- Cunoașterea universului familial din perspectiva acestuia;
- Dezvoltarea creativității și a independenței de gândire a copiilor;
- Transmiterea și exersarea regulii într-o formulă non-coercitivă;
DESFĂȘURARE:
În timp ce copiii se așază cu familia într-un spațiu amenajat pentru acest joc metaforic, începe unul din părinți exercițiul și urmează indicațiile de mai jos. Ce este scris cu litere mari de tipar spune un părinte, iar ce e scris cu litere mici are de completat copilul (prin joc, adică poate arăta, sau prin cuvinte). Povestea poate să fie scrisă/ filmată și poate apoi să fie discutată cu psihologul/ psihoterapeutul.
Exercițiu Metaforă de Dezvoltare Creativă copii:
A FOST ODATĂ …Cum era?…
CARE S-A TREZIT, ȘI-A ÎNTINS LĂBUȚELE ȘI A PLECAT …Unde, ce trebuie să facă el dimineața?…
APOI … A ÎNCEPUT SĂ COBOARE SCĂRILE, S-A ÎMPIEDICAT ȘI A CĂZUT, DAR …Ce facem după ce cădem?…
A VRUT SĂ PLECE ÎN CURTE SĂ SE JOACE, DAR NU CUNOȘTEA PE NIMENI. ÎN CURTE ERAU …Cine? Ce a făcut cățelușul?…
AU ÎNCEPUT SĂ CONSTRUIASCĂ UN ZID MARE, MARE.
CU EI SE JUCA ȘI CURCANUL CARE S-A INFOIAT ȘI A DĂRÂMAT ZIDUL. TOȚI S-AU SUPĂRAT, DAR CĂȚELUȘUL S-A PUS ÎN LOCUL CURCANULUI ȘI ȘI-A DAT SEAMA CĂ …Ce și-a dat seama?…
AU RECONSTRUIT ZIDUL …Cine face zidul? Cine îl ajută?…
DAR AU UITAT JUCĂRIILE DINCOLO DE ZID …Ce-i de făcut? Cum ajung dincolo?…
S-AU JUCAT CE S-AU JUCAT … ȘI S-AU GÂNDIT SĂ PLECE LA PLIMBARE. AU AJUNS LA POARTĂ, S-AU UITAT AFARĂ …DAR ȘI-AU AMINTIT CĂ …Ce le spunea mama?…
PLEACĂ ÎN PARC CU MAMA …Și ce fac acolo? Cu cine se joacă? Cine este acolo? …
AJUNG LA TOBOGANUL CEL MARE… ȘI ESTE MARE-MARE …Ce facem? Cum ne urcăm? Cine vine cu noi?…
OBOSIT, CĂȚELUȘUL SE DUCE ACASĂ, SE PREGĂTEȘTE DE CULCARE …Cum? Unde? Cine mai este acolo?…
Acesta este un model de bază de Exercițiu metaforă de dezvoltare creativa copii. El se poate realiza împreună cu copilul (unul sau ambii părinți). Este nevoie de un spațiu liniștit, câteva obiecte pe care le aveți în casă (cățelușul și de creat restul spațiilor împreună cu copilul).
Dacă ați realizat „Exercițiul metaforă de dezvoltare creativa pentru copii – Metafora Cățelului”, atunci puteți trimite povestea/ filmarea pe e-mail la psihoconsultanta@gmail.com. În măsura timpului disponibil încerc să răspund tuturor.
Exercițiu realizat de psihoterapeut Olivia Mocanu și psiholog clinician, psihoterapeut Agnes Remalia Dragomir.
Exercițiul a fost prezentat și susținut la un simpozion de psihologie pentru copil și familie, București.
Psiholog clinician, psihoterapeut Agnes Remalia Dragomir
Corectură realizată de Simona Corendea
Un articol excelent si foarte practic care prezinta toate elementele si instrumentele necesare parintilor pentru a lucra acasa, in mod direct, la dezvoltarea emotionala a copiilor lor.
Un ajutor binevenit pentru parinti in relatia cu cei mici, de care va invit sa profitati.
Multumim Agnes!