Articolul Matematică?! De ce matematică?! este scris  de Simona Corendea (profesor)

„Pune mâna, mamă, și învață la română și matematică!”…

Așa sună sfatul pe care majoritatea l-am primit de la părinți. Pentru că și ei l-au primit întocmai de la părinții lor. De ce doar „română și matematică”? Privind un pic în urmă, oare câți dintre bunicii noștri și-au permis măcar să termine opt clase? Pentru că în acele vremuri se credea că, dacă știi să scrii, să citești și să socotești, erai „învățat”.

În altă ordine de idei, putem înțelege perfect de ce se pune accent pe limba română. Este important să ne cunoaștem limba, să vorbim corect, să scriem, să citim și, mai ales, să înțelegem ceea ce citim. Personal, despre matematică aș fi vrut să vă spun câte ceva.

Înainte de orice, vreau să subliniez și faptul că fiecare materie școlară este importantă, însă nu neapărat în modul în care se realizează planificarea școlară actuală pentru fiecare. Este bine să știm și istorie (poate pentru a putea înțelege mai bine prezentul și contextul istoric în care ne aflăm) și biologie – anatomie (pentru a înțelege viața, pentru educație pentru sănătate, pentru tehnici de prim ajutor, pentru a nu căuta pe Google orice mic simptom pe care îl avem – iar acest lucru face, de cele mai multe ori, mai mult rău decât bine) și limbi străine (aici nu are sens să vorbesc despre cât de prezentă este globalizarea în viața noastră) și psihologie (și modul în care ne putem dezvolta inteligența emoțională) și muzică, fizică, iar lista poate continua.

            Revenind la matematică

Oare de ce se pune atât de mult accent? Cel puțin până în clasa a VIII-a, încă de la grădiniță, matematica este prezentă zi de zi. Iar la întrebarea pe care mi-o adresează mulți dintre elevii mei, „La ce îmi folosesc mie toate astea? De ce trebuie să știu toate teoremele astea și când o să mai folosesc eu logaritmii?”, răspunsul este simplu: „Nu le vei mai folosi, nici măcar dacă urmezi o facultate cu specific tehnic cel mai probabil, pentru că există tot felul de programe și de calculatoare care vor calcula și vor face treaba în locul tău.”. Și atunci …?

Personal, nu consider că matematica este despre a toci, a învăța pe de rost niște formule și niște algoritmi de rezolvare. Povestea începe încă de la grădiniță. Preșcolarii sunt inițiați încă de mici în a învăța prin descoperire. Ei realizează, prin joc, uniunea dintre intuiție și logică, folosesc concepte de număr, clasificare, operație. Copiii folosesc ca mijloace principale senzorialul, motorul și intuiția, percepția, iar apoi acționează gândirea în procesarea tuturor informațiilor și îndeplinirea sarcinilor. Astfel, ei învață să numere, să clasifice, să ordoneze, să compună și să descompună numere, să rezolve probleme.

Gândirea, analiza, comparația

Procesele gândirii de sinteză, analiză și comparație, împreună cu elementele ce o caracterizează: rapiditatea, flexibilitatea și independența, se exersează intens și sistematic zilnic prin aceste activități prematematice și matematice. Matematica, prin obiectivele sale, construiește și dezvoltă sistemul cognitiv în perioada preșcolară și școlară. Procesul de învățare trebuie conceput ca o succesiune de activități: observare, deducere, concretizare și abstractizare. De aceea, matematica stă la baza tuturor celorlalte științe exacte, pe care le folosim ca instrument pentru a înțelege și, mai ales, pentru a dezvolta lumea care ne înconjoară.

Așadar, pentru a răspunde la întrebarea „De ce matematică?”, m-am întors la începuturile educației și formării. Iar răspunsul la aceasta este, în opinia mea, „Pentru dezvoltare!”. Folosind matematica ca instrument, ne dezvoltăm deprinderi, competențe și abilități de rezolvare de probleme, iar acest lucru, uneori, îl înțelegem doar la maturitate. Atunci, poate, observăm că raționamentul îl dezvoltăm prin geometrie și nu numai, dobândim abilități în a căuta soluții și a rezolva probleme din viața cotidiană, antrenăm organizarea logică a gândirii, dezvoltăm răbdarea, persistența și curiozitatea.

Cine nu vrea să fie capabil să își rezolve problemele atunci cand devine adult?! Ne referim aici la probleme de viață!

Am vorbit, la modul general, despre modul formativ al matematicii. La nivel cantitativ, fiecare își cunoaște limitele. Poate suntem mai atenți de acum la Matematica! De ce matematica!?

Articol scris de Simona Corendea (profesor)

Dacă ai nevoie de o evaluare a motivației copilului tău poți apela cu încredere aici sau poți să ceri o evaluare a cunoștințelor matematice pentru copilul tău preșcolar sau școlar.