În curând va veni perioada de înscriere în clasa pregătitoare (atenție, NU există clasa 0, așa cum nu există clasa -1).
ÎNSCRIEREA LA ȘCOALĂ
Am mai scris pe tema aceasta AICI.
Chiar dacă am scris condițiile de înscriere acolo, anumite aspecte s-au schimbat. Aici voi adăuga și un ghid de ajutor părinților pentru a putea să ia o decizie cu privire la înscrierea la școală.
Se pot înscrie la școală toți copiii care împlinesc 6 ani până în 31 august (anul curent – anul acesta este 2023).
Cei care împlinesc 6 ani în perioada 1 septembrie – 31 decembrie (anul curent) se pot înscrie la școală pe baza unei evaluări. Evaluare au nevoie și copiii care nu au frecventat grădinița sau au revenit din străinătate.
Mai multe informații găsiți AICI – pentru anul 2023.
Mic ghid de verificare dacă copilul este pregătit pentru școală:
Acest ghid poate răspunde la: „Îl înscriu la școală în acest an?”
Ca părinţi, recomand să fiţi interesaţi de cum se descurcă copilul zilnic, în condiţii obişnuite, repetitive, de lucru şi solicitare şcolară. Pe lângă aceasta recomand să fiți realiști și la cum se descurcă în medii noi, un pic ostile, cu presiune, aglomerate sau imprevizibile.
Este important ca un copil să aibă câteva achiziții fundamentale la părăsirea grădiniței.
Câteva aspecte ce se pot urmări:
Joaca:
1. Să poată să se joace cu alți copii pentru minim 30 minute fără conflicte și fără nevoie de ajutor.
2. Să poată colabora cu cei din joc, să se poată adapta la cerințele celorlalți.
3. Să își transmită punctul de vedere când are o situație ce ține de jocul cu ceilalți, dar fără să se aștepte ca ceilalți să facă neapărat ca el.
Desenul și motricitatea fină:
4. Să realizeze desene cu sens, care respectă proporțiile.
5. Să fie dezvoltată lateralitatea.
6. Să fie dezvoltată motricitatea fină (tot ce înseamnă lucrul cu mâinile: desenat, colorat, tăiat, mototolit, trasarea unor semne).
Limbajul:
7. Cunoașterea sunetelor din cuvintele cele mai uzuale. Aceasta este perioada de dinainte de a putea scrie. Auzul fonematic este extrem de important. Redarea sunetelor inițiale, finale, numirea sunetelor din cuvinte de 2 silabe (4-6 sunete) este un aspect foarte important.
8. Să emită corect toate sunetele. Prin excepție, poate să fie în recuperare cu un sunet, dar să lucreze cu un psiholog specializat și să discutați cu specialistul cu privire la cum îl puteți ajuta pe copil să emită și acel sunet până la momentul efectiv al începerii școlii.
9. Poate povesti liber o poveste după imagini, dar și o poveste care îi place, fără imagini.
10. Se poate exprima liber cu privire la ceea ce îi place (o vacanță, un animăluț, un joc).
Cogniție, noțiuni matematice:
11. Cunoașterea numerației minim 0-12.
12. Cunoașterea pozițiilor spațiale: în față, în spate, deasupra, lângă, peste etc.
13. Înțelege noțiunile matematice: mulțimile, sortările, mai mult/ mai puțin, poate rezolva probleme simple cu extracție/ adăugare de obiecte (cu material concret sau chiar fără material).
14. Reţine, fără să îi repetați, două-trei sarcini combinate? Nu este nevoie să ridicaţi tonul ca să facă ce îi cereţi!
Atenția, concentrarea și capacitatea de muncă:
15. Capacitatea de a sta într-o activitate, de a îi plăcea să facă activități pentru minim 40 minute (activități la masa de lucru, mai multe tipuri de activități în care el are nevoie să ajungă la 40 minute pentru fiecare din ele, nu doar printre cele preferate).
16. Capacitatea de a asculta o poveste pentru cel puțin 10 minute chiar dacă nu este o poveste preferată, nu e o poveste pe care o cunoaște sau care îi face plăcere. Atenția voluntară este mai mult decât a rămâne atent la un joc care îi place (sau de a sta două ore la un joc pe telefon!).
Starea de bine – tristețe – frici:
17. Capacitatea de a-și exprima trăirile și a le face față (a avea dezvoltate mecanisme de coping).
18. Cunoașterea propriilor limite: ce frici are, ce îi provoacă tristețe, ce îi crează o stare de bine și dacă are măcar câteva mecanisme de reglare singur, atunci când nu sunt părinții lângă el.
19. Are o relație de colaborare cu amândoi părinții și nu există conflicte între părinți (în mediul familial) care pot interfera și chiar perturba începutul școlii.
20. Știe ce îi face plăcere, ce îl relaxează, cum se liniștește chiar dacă nu sunt părinții lângă el.
21. Are un somn odihnitor, echilibrat și își poate doza energia în mod corespunzător pentru toată ziua (adică nu ajunge la situații de epuizare).
Autonomia:
Este partea pe care o văd cea mai dificilă. Atât de multe dificultăți și atât de multă supraprotecție anulează o etapă semnificativă din viața copilului!
22. Poate să stea fără părinți pentru un număr mare de ore.
23. Se descurcă cu lucrurile personale: se îmbracă/dezbracă singur, își leagă șireturile, își cunoaște hainele, știe ce să facă în caz de accidente ce țin de igienă, folosește toaleta în mod independent (inclusiv se spală pe corp), mănâncă singur doar alimente comestibile și știe ce nu îi face bine.
24. Se desprinde de părinte și se poate orienta singur în spațiul din jur.
25. Pune întrebări pentru a găsi un obiect, un loc.
Apariția plictiselii la grădiniță poate să fie în strânsă legătură cu o slabă capacitate de concentrare a copilului și de a fi deprins plăcerea pentru realizarea activităților. Luaţi în calcul că plictiseala poate să fie o dovadă a faptului că îi este greu să se concentreze, este inteligent, dar poate arăta şi o lipsă de răbdare şi o imaturitate psiho-emoţională. Iar noi, ca părinţi, ar trebui să definim corect plictiseala. Copiii nu spun că sunt plictisiţi când ştiu foarte bine ceva, ci când nu au chef să facă acel lucru! El se poate plictisi şi în clasa unde ajunge. Iar la şcoală nu se mai oferă atenţie individuală! Învăţătoarea lucrează cu o clasă de elevi. Ei au nevoie să se adapteze la clasă.
ÎNSCRIEREA LA ȘCOALĂ
Reiau ceva ce am spus și în articolul anterior: „Premiul final” îl câştigă cel care asociază şcoala cu plăcerea, nu cu durerea! Cel care are mai multă toleranţă, răbdare, rezilienţă şi este perseverent în procesul învăţării (care abia începe la clasa pregătitoare)! Copiii care au autonomie şi capacitate de adaptare! Deci nu inteligenţa o discutăm! Este nevoie de mai mult decât să fie inteligent pentru a face faţă integrării în şcoală, grupului şi cerinţelor şcolare!
Recomandarea mea este să duceți copilul la o evaluare psihologică complexă. Căutați un psiholog clinician care are experiență în lucrul cu preșcolari și școlari și care îl poate evalua pe copil. Evaluarea poate dura între 4 și 6 ședințe. La final veți afla multe informații care vă pot ajuta. Iar dacă copilul întâmpină dificultăți, continuați să lucrați cu un psiholog până la remedierea problemelor.
ÎNSCRIEREA LA ȘCOALĂ
Nu îi forţaţi! Ok, știu să citească şi să socotească pentru că au învăţat din plăcere. De aici și până la abstractizare este cale lungă. Clasa pregătitoare este doar pregătitoare şi nu înseamnă că toată şcoala e ca în clasa pregătitoare (ba din contra, uneori e doar iluzie în clasa pregătitoare). Programa se îngreunează şi copilul va fi nevoit să lucreze folosind concepte complexe – abstractizări în următorii ani.
Când îi veți cere ca la 6 ani (cât va avea în clasa întâi) să facă acele sarcini care au fost gândite pentru 7 ani, nu pe dumneavoastră vă veți supăra, ci pe „sistemul ăsta nenorocit, care pune un copil așa mic să facă ceea ce ar fi făcut unul cu un an mai mare”. Haideţi să nu mai procedăm cum am fost obişnuiţi, să dăm vina pe altcineva pentru alegerile personale!
Sistemul de învăţământ are suficiente „încercări” şi „hibe” şi mulţi le ştim. Să fim înţelepţi şi să nu mai adăugăm şi noi altele la toate acestea EXPERIMENTÂND pe propriul copil! De ce să nu ne protejăm copiii şi să-i ducem la şcoală când sunt mai mari şi mai capabili să facă faţă frustrărilor şi mediului şcolar aglomerat?
Copiii sunt diferiţi şi nu e problemă dacă încep şcoala după 6 ani, chiar la 7 ani!
Pentru ÎNSCRIEREA LA ȘCOALĂ se poate face o evaluare și/sau psihoteapie și puteți să mă contactați folosind pagina de contact de aici.
Psiholog, psihoterapeut
Agnes Remalia Dragomir
www.psihoconsultanta.ro
#evaluarepsihologică
#evaluarecopii
#psihoterapiecopii
#psihoconsultanta
#agnesdragomir
#dezvoltarepersonala
#staredebine